BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

13 February 2010

valentine??? Check this out~


*VERSI 1 :
Ia diraikan sempena memperingati paderi Kristian bernama Pedro St Valentino. Ia active menybarkan agama Kristian pada zaman pemerintahan Rom yg pada msa itu dperinta oleh Claudius II. Raja Rom ini memanjarakan org Kristian kerana merka mengamalkan agama yg bertentangan dgn agma kuno Romawi. Oleh kerana Valentine seorang penyebar agama Kristian, ia di tangkap dan di siksa di dlm penjara.

Sepanjang di dlm penjara, valentine tetap sebarkan agama Kristian kpd banduan-banduan. Raja Rom mengetahui kegiatan Valentine dan memerintah Valentine di hukum bunuh pada 14 FEBRUARI. Malah org Kristia memandang mulia terhadap Valentino kerana sanggup mengorbankan nyawa kerana kepercayaan dan kecintaannya terhadap agama Kristian. Malah mereka menyamakan Valentino seperti Nabi Isa.

Sewaktu di dlm penjara, St Valentine jatuh cinta terhadap seorang anak pegawai penjara. Sebelum di hukum bunuh, Raja Claudius II memberi pilihan anta dia mau meninggalkan agama Kristian atau menerima hukuman bunuh. tetapi beliau rela di bunuh. Sebelum itu, beliau sempat membuat surat cinta kpda gadis itu dgn menurunkan tanda tangan (signature) from your valentine.

Sejak itu lah org Kristian mengambil sempena 14 FEBRUARI pada setiap tahun merayakan Hari Berkasih Sayang / Hari Kekasih atau mudah di kenali lagi dgn nama Happy Valentine Day, bagi memperingati hari kematian St Valentine, pederi kesayangan mereka.


*VERSI 2 :
Ia di rayakan sempena memperingati hari kejatuhan Islam di Spanyol. St Valentine adalah merupakan seorang yg penting dlm usaha menjatuhkan Islam.

Dgn jayanya itu, Valentine dianggap sbgai kekasih rakyat pda 14 FEBRUARI 1492 adalah hari kejatuhan Islam di Spanyol dan diangap pada hari itu hari kekasih kerana meraka menganggap Islam adalah Agama yg zalim.

Bayangkan kalau kita merayakan Hari Kekasih atau lebih dikenali Valentine Day?? Itu sama ertinya kita merayakan hari kejatuhan Agama Islam kita sendiri.

** for those who are the muslim people, please do not celebrate VALENTINE DAY. Thanks~

0 comments: